phone+36 30 457 7059

webOnline bejelentkezés

Általános kérdések és tájékoztató a fogászattal és cégünkkel kapcsolatban

• Dentálhigiéniás tájékoztató
  • Fogászati kezelések
  • Megelőzés

Sokan csak vészhelyzetben látogatják a fogorvosi rendelőt. Félelemből, vagy tájékozatlanságból arra hivatkoznak, hogy eddig a fogak nem okoztak panaszt.

Legtöbb esetben a szuvas fogak semmilyen panaszt nem okoznak, míg a szuvasodás el nem éri a fogbélben található ideget. Ebben az esetben azonban már csak a gyökérkezelés segíthet, míg korábban esetleg egy kis töméssel is el lehetett volna látni a fogat.
Rendszeres fogorvosi kontroll hiányában más elváltozások is sokáig kezeletlenül maradhatnak. A szájüreg területén is kialakulhatnak daganatos elváltozások, melyeket időben diagnosztizálva gyógyítani lehet.

Minden híreszteléssel és eddigi negatív élménnyel ellentétben a fogászati kezelések fájdalmatlanul elvégezhetőek!
Megfelelő érzéstelenítési technika alkalmazásával, megfelelő minőségű és mennyiségű érzéstelenítőszer adagolásával a páciensnek a kezelés alatt nem szabad semmilyen fájdalmat éreznie, ezt a mai technikai felkészültség már biztosítja.
Rendelőnkben olyan érzéstelenítési eljárást is alkalmazunk, melynek segítségével a nehezen "elzsibbadó" területek is gyorsan és kellőképpen elérzéstelenednek!

A fog előtörésekor adódik a legtöbb probléma, ami rendszerint kisebb, nagyobb fájdalommal jár. Súlyos esetekben ezt gyulladás kíséri és szájnyitási nehézséggel is járhat. Ilyen esetben érdemes fogorvoshoz fordulni. Elég lehet a bölcsességfog felszabadítása, de szükségessé válhat a fog eltávolítása is. Amíg a fog teljesen elő nem tör, ez a probléma többször is előfordulhat. Helyhiány miatt az áttörő fog az egész fogsort a középvonal felé tolhatja, ezáltal a fogazat torlódik. A részben áttört bölcsességfog körül a fog és az íny között tasak alakulhat ki, melyben gyulladást eloidézo baktériumok telepedhetnek meg. A bölcsességfogak fekszenek az állcsontban, ezért nem is tudnak kinőni, az állcsontban maradnak.

Amerikában még ma is sok fogorvos vallja azt a nézetet, hogy a bölcsességfogaktól, még előtörésük elott meg kell szabadulni a nagyobb problémák elkerülése végett. Igaz, hogy a bölcsességfogak sok probléma okozói lehetnek, de ha rendben kinőttek, és semmilyen gondot nem okoznak ugyanolyan teljes értékű fogak, mint a többi rágófog. Az egészséges bölcsességfog nagyon jó szolgálatot tehet a későbbiek során fogpótláskor híd pillérként.

Rengeteg fogkefe közül lehet manapság választani - ami nem könnyíti meg a döntést. A legjobb kiindulópont, ha fogorvosától kér tanácsot.
Néhány ötlet a választáshoz:

• Válasszon kis fejű fogkefét, illetve olyant, aminek úgy tervezték a sörtéit, hogy szájüregék nehezen elérhető helyeire is eljusson
  • Válasszon puha sörtéjű fogkefét, amely gyengéd a fogakhoz és az ínyhez
  • Válasszon olyan fogkefét, amelynek kényelmes a fogása. Sok fogkefének csúszásgátló nyele van, így nedvesen is könnyű megtartani.

www.oral-b.com

A gyermekeknek külön a számukra tervezett, extra-puha sörtéjű fogkefére van szükségük. Ma már sokféle színes, vicces fogkefe kapható, melyek fogmosásra ösztönzik a gyermekeket. Érdemes olyat választani, amelyik tetszik a gyermeknek, a fogkefe méretének és a gyermek ügyességének figyelembevételével.
3 éves kor felett érdemes kipróbálni a gyermekeknek szánt elektromos fogkefét is. A gyermekek izgalmasnak találják, ami hatékonyabb fogmosásra inspirálhatja őket.

Érdemes olyan fogkrémet választani, amely

• használatának eredményeképpen több fluorid épül be a fogzománcba
  • az egész fogfelszínt védi a fogszuvasodás ellen, különös tekintettel a fogak közötti résekre
  • fogszuvasodás elleni védőhatását nemcsak a fogmosások ideje alatt fejti ki, de védelmet nyújt a fogmosások közötti időszakokra is
  • akkor védi a fogakat, amikor a legnagyobb szükség van rá a baktériumok által termelt savak támadása esetén
  • remineralizálja a kezdődő szuvas területeket a fogzománcon, gátolja a baktériumok képződését, ezáltal csökkenti a fogszuvasodás alapjául szolgáló plakkok kialakulását
  • enyhe dörzsölő hatásának köszönhetően kíméletesen tisztítja a fogakat

A gyermekek számára készült fluorid-tartalmú fogkrémek napi használata biztosítja, hogy a gyermekek fogai megkapják a kellő mennyiségű fluoridot. Ez erősíti a fogzománcukat és megelőzi a fogszuvasodást.
A fogkrém kiválasztásánál érdemes figyelembe venni a gyermek ízlését, így könnyebben motiválható.
A fluoridos fogkrémből elég egy borsónyi mennyiség. Fontos, hogy a gyermek megtanulja kiköpni és kiöblíteni a felesleges fogkrémet.

Már a tejfogak előtörése előtt érdemes a fogínyt az erre a célra speciálisan kifejlesztett gumírozott fogkefével naponta megmasszírozni. A tejfogak épségét is fontos megőrizni, így már az első előbújása után kezdjük el a fogmosást (először csak fogkrém használata nélkül).

Fehérítés után a szép eredmény tartóssága években mérhető. Ehhez azonban tökéletes szájhigiéniára (Ld. Milyen a tökéletes szájápolás?) és az elszíneződést kiváltó hatások elkerülésére van szükség.

Az okok között szerepelhet a nem megfelelő szájhigiénia, a szuvas fogak, fogágy betegség, a száj bakteriális betegségei, fül-orr gégészeti betegségek, gyomor-bél betegségek, különböző gyógyszerek szedése, lelki eredetű betegségek, tüdő-, vese-, cukorbetegség. E tünet jelentkezésekor mindenképpen forduljon fogorvoshoz, aki segít Önnek a helyes fogmosási technika elsajátításában, illetve elvégzi az ellátásra szoruló fogak kezelését.

A fogkő tele van baktériumokkal, az ínyszélben gyulladást vált ki, ami az íny szövetét károsítja. A félévenkénti illetve évenkénti fogkő-eltávolítás azért fontos, mert megelőzhetjük vele a kellemetlen tüneteket, és a néha visszafordíthatatlan következményeket. Pl.: kellemetlen szájszag, vérző íny, laza, sorvadt fogak. Kezdeti stádiumban a helyes fogmosási technikákkal még visszafordítható az ínygyulladás, később azonban elpusztulhatnak azok a szövetek, amik a fog rögzítésében vesznek részt, a gyulladás a csontra is ráterjedve a fogak elvándorlását, mozgathatóságát, később elvesztését okozhatja.

Igen, elsősorban a szélesen megnyílt fogközök tisztítására. Azok a felszínek is tisztíthatók vele, amik homorúak, ezért fogselyemmel tisztíthatatlanok. Különösen ajánljuk hidak, részleges fogsorok, fogszabályzó készülékek tisztítására.

Háromhavonta, vagy még hamarabb, ha a fogkefénk sörtéi szétállnak, vagy sérti az ínyünket.

Igen. Fogselyemmel azokról a fogfelszínekről is eltávolíthatjuk a lepedéket, amiket a fogkefe sörtéivel nehezen érnénk el. Ha ezekről a felszínekről nem távolítanánk el a lepedéket, ott fogszuvasodás és ínygyulladás, fogágybetegség alakulna ki.

Az elektromos fogkefe: nagyon praktikus. Állíthatjuk, hogy jobb tisztító hatású, mint a hagyományos fogkefével végzett fogmosás, a kicsi fejű elektromos fogkefével könnyebb beférni a hátsó fogakhoz és így ezeket minden oldalról alaposan megtisztítani. Ám ezt is helyesen kell használni, MINDEN felszínt meg kell vele mosni, kellő ideig, kellő alapossággal!

A fog belsejében lévő fogbélkamra és a gyökerekben lévő gyökércsatorna rendszer miután már élő szövet (keringés, beidegzés) nincsen benne, egy olyan "holt tér" a szervezetben, amibe a baktériumok bejuthatnak, de onnan őket kipusztítani nem lennénk képesek, mivel oda a keringéssel gyógyszert eljuttatni nem tudunk (a keringés hiánya miatt).
A gyökérkezelés ennek a holt térnek a megszüntetését célozza egy hermetikusan záró, gyökércsúcsig érő, falálló gyökértöméssel.

Mindenkinél elsődleges szempont az esztétika, a jó megjelenés. Ez nélkülözhetetlen az élet minden területén. De más oka is van, amiért pótoltatni kell a hiányzó fogakat! Már egyetlen hiányzó fog esetén is csökken a rágóképesség. Ha ez olyan mértéket ér el, hogy a táplálékot nem eléggé vagy egyáltalán nem tudja felaprítani fogaival, gyomor és emésztőszervi betegségek alakulhatnak ki.
A foghiány miatt a teljes fogazat egysége megbomlik, nem egyenletesen oszlik el a fogakat érő erőhatás, emiatt a többi fog túlterhelődik.
A foghiány melletti fogak a hiány felé dőlnek, a szemközti fog kiemelkedik. Ez szintén a fogak túlterheléséhez vezet, kedvezőtlen irányú erők érik őket, ami terheli a fogágy szöveteit.
Ez hosszútávon fogágybetegségek kialakulását okozza. Kedvezőtlen harapási forma alakul ki, ami idővel károsítja a rágóízületet is.

A fogbeültetés a foghiány pótlásának olyan alternatív megoldása, amikor a csontba szájsebész által behelyezett implantátumra a megfelelő gyógyulási idő letelte után készül a fogpótlás.
Előnye:
- segítségével egyes foghiányok pótlása megoldható ép foganyag feláldozása nélkül
- olyan esetekben, amikor egyébként csak kivehető fogsorral tudnánk a hiányt pótolni, lehetőséget ad rögzített (híd) pótlás elkészítésére.

Nem.
A fogfehérítők a fogak lassú és csekély zománcon keresztüli anyagcseréjét használják ki, melynek során a fogfehérítő anyag (karbamid-peroxid) a fog szöveteibe diffundál és az ott található színezékeket oxidációval színteleníti, melyek az ételekkel, italokkal (tea, kávé, cola), dohányzással kerülnek a fogszövetekbe. Fogakra kifejtett káros hatása mindmáig nem ismert. Azonban nagyon fontos (mint minden más fogászati anyagnál) a kezelési utasítások pontos betartása! Vagyis hiúságból vagy más okból nem szabad a kezelést túlzásba vinni.
A kezelést évente kockázatmentesen lehet ismételni, amikorra a pigmentek újra lerakódtak a fogban.
Mindez attól függ, milyen és mennyi ráhatás éri az alábbiakból a fogakat:
- dohányzás
- vörösbor, cola, kávé
- színes ételek (lekvár, paradicsom)

A megelőzés szempontjából a legfontosabb teendők:
jó szájhigiéniára való nevelés, a helyes fogmosási technika megtanítása és folyamatos ellenőrzése megfelelő táplálkozás és fontos, hogy fél évenként fogászati kontroll vizsgálatokra vigyük gyerekünket.
A megfelelő táplálkozás szempontjai:

• a táplálékfelvétel gyakoriságát a 3 főétkezésre kellene szorítani (étkezések között ne nassoljunk, édességet főétkezések után fogyasszunk),
  • a cukorfogyasztás ne legyen több a táplálékfelvétel 10%-ánál, ezzel szemben növelni kell a keményítő és rosttartalmú táplálékok arányát,
  • kerülni kell a magas koncentrációjú és erősen tapadó édességek fogyasztását, mivel ezek a szájban hosszabb ideig tartózkodnak.

A kivehető fogsoroknak a rögzített (korona, híd) pótlásokhoz képest nagyobb kiterjedése okozza, hogy megszokása időbe kerül, még akkor is, ha nem az első fogsorról van szó, mivel minden egyes fogsor más.
Az új fogsorral újra meg kell tanulni rágni, beszélni. Ez kedvezőtlen esetben 1-2 hónapot is igénybe vehet.
Az első protézisviselőnek kezdetben nagyobb a nyáltermelése, első viselés során az új fogsor feltörheti, ami fájdalmat okoz. Fontos ilyenkor fogorvoshoz fordulni, mert ezen lehet segíteni!
A kezdeti időkben jó szolgálatot tehetnek a protézisragasztók a megszokási idő lerövidítése érdekében.
Nagyon fontos a fogsorok helyes és rendszeres tisztítása, amit a fogsor elkészítésekor megtanítunk Önnek! Ennek elhanyagolása esetén gyakoriak a száj gombás fertőzései.
Ma már nem kell éjszaka a fogsort beáztatni, mint régen, éjszaka is nyugodtan hordható.
Esztétikailag fontos előrelépés, hogy a maradék fogak és a fogsor egymáshoz való rögzítése megoldható a külső szemlélő számára láthatatlan, esztétikus eszközökkel, vagyis ma már nem akadályozza a természetes széles mosolyt a fogsorviselés!

A kezeléseken fogorvosa minden esetben előzetesen tájékoztatja Önt a várható kiadásokról. Árainkat megtalálja az alábbi menüpontra kattintva.

Áraink

Nem találta meg a kérdésére a válaszát?

Írjon nekünk!

Kérem adja meg a nevét!

Kérem adja meg a telefonszámot!

Kérem adja meg az e-mail címet!

Kérem írja le a kérdését!

Minden jog fenntartva 2017 Traum Dental Kft.

virag

×